Na początku były tylko marzenia i wyobrażenia o tym, jaka powinna być szkoła przyjazna uczniowi, potem doszło wiele rozmów z uczniami, absolwentami, nauczycielami i rodzicami, którzy dzielili się swoimi obserwacjami, obawami i pomysłami. I dlatego, że marzenia zderzały i zderzają się z rzeczywistością, EduLab ciągle się zmieniał i nadal się zmienia – tak jak zmienia się nasza wiedza, nasi uczniowie i nasze możliwości.
O EduLabie myślimy jako o ważnym fragmencie życia zarówno naszego, jak i naszych uczniów. Dla nas, edulabowego zespołu, jest ważny, bo wierzymy w sens tego, co robimy, i widzimy efekty naszej pracy. Dla naszych uczniów EduLab jest ważny, bo spędzają w nim ważną część życia, kiedy kształtuje się ich postawa wobec siebie i świata.
Znamy cel, jaki chcemy osiągnąć – profil naszego absolwenta, a nasza praca to ciągłe poszukiwanie dróg prowadzących do tego celu. EduLab jest eklektyczny: łączy to, co jest dla nas autentyczne, spójne z wiedzą popartą badaniami, intuicją i zdrowym rozsądkiem, a co pochodzi z różnych nurtów edukacji i wychowania. Dlatego EduLab nie był, nie jest i nie będzie funkcjonował w żadnym konkretnym nurcie: ani korczakowskim, ani montessoriańskim, ani waldorfskim, ani juulowym, ani NVC. Naszym założeniem jest czerpanie z nurtów i metod, których wspólnym mianownikiem jest traktowanie drugiego człowieka – dorosłego czy dziecka – z troską o jego potrzeby, godność i rozwój w warunkach szkolnej codzienności, z możliwościami i ograniczeniami tej sytuacji oraz ze świadomością znaczenia procesu grupowego zachodzącego w szkole i klasie.
W naszej pracy bazujemy na relacji między nauczycielem i uczniem, jesteśmy zainteresowani tym, co dla naszych uczniów jest ważne i o czym chcą z nami rozmawiać. Nasi uczniowie nie tylko nabywają wiedzę i umiejętności z różnych przedmiotów, ale także uczą się postaw będących fundamentem dorosłego życia: odpowiedzialności osobistej, odwagi, współpracy i autentyczności. Wierzymy, że bazą relacji międzyludzkich jest szacunek – do siebie, do innych oraz do sytuacji, w jakiej się znajdujemy. Z naszych doświadczeń wynika, że kierując się tylko tą jedną – jak się okazuje, bardzo trudną – wartością, jesteśmy w stanie znaleźć rozwiązanie w trudnych sytuacjach. Zwracamy uwagę na efektywność pracy, czyli realizowanie założonych celów optymalnymi metodami w określonym czasie, ale równie ważne jest dla nas budowanie atmosfery bezpieczeństwa, czyli dbanie o integralność fizyczną i psychiczną naszych uczniów.
Jesteśmy przekonani, że rozwój odbywa się poprzez modelowanie – dlatego tak ważne jest dla nas to, aby wszyscy dorośli otaczający naszych uczniów potrafili ze sobą współpracować i dążyli w podobnym kierunku. Z tego powodu tak istotne są dla nas spotkania z rodzicami naszych przyszłych uczniów podczas rekrutacji.
Nie zależy nam na wynikach za wszelką cenę – czujemy odpowiedzialność za stworzenie uczniom optymalnych warunków do uczenia się i jesteśmy dumni z ich osiągnięć, ale uważamy, że ich wysokie wyniki podczas egzaminów są pochodną całego procesu, a nie jego głównym celem. Bardziej zależy nam na umiejętności krytycznego myślenia i argumentowania niż umiejętności uczenia się na pamięć czy bezrefleksyjnego podporządkowania autorytetom.
Współpraca to nie tylko jedna z naszych szkolnych wartości – to jest nasze przekonanie, że w coraz bardziej skomplikowanym świecie jest to umiejętność niezbędna tak samo w pracy, jak i w życiu prywatnym. Nie wiemy, w jakich zawodach będą pracować nasi absolwenci, bo prawdopodobnie duża część tych zawodów jeszcze nie istnieje, ale wierzymy, że pewne umiejętności i wartości są uniwersalne i pozwalają odnaleźć się w każdej rzeczywistości.